Alles draait om de cliënt en de zorgprofessional.

In een bevlogen presentatie toonde Ruud Klarenbeek, directeur/bestuurder van de JP van den Bent Stichting hoe zijn organisatie zaken radicaal anders aanpakt: alles draait om de cliënt en de zorgprofessional. Zij staan aan de top van de organisatie, alle andere afdelingen staan in dienst daarvan. Cliënt en medewerker zijn samen in charge. Dát is de essentie. De relatie tussen hen is bepalend voor de kwaliteit van dienstverlening. Kernwaarden daarbij zijn onder meer eenvoud, vertrouwen, doen en verbinden.
Klarenbeek gaf tijdens zijn presentatie vele voorbeelden van de wijze waarop hij zijn organisatie organiseert en interne en externe hindernissen om te komen tot deze werkwijze, zoveel mogelijk opruimt.

‘Kernwaarden van de organisatie zijn onder meer: eenvoud, vertrouwen, doen en verbinden’

  1. Heeft zijn organisatie radicaal anders georganiseerd
  2. Aan de top van de organisatie staan cliënt en zorgprofessional. Zij zijn samen in charge. De relatie tussen hen is bepalend voor de kwaliteit van dienstverlening. Van daaruit wordt gedacht en gehandeld. Het ondersteunende plan moet per team 100% op orde zijn, dat is de verantwoordelijkheid van het team.
  3. Andere afdelingen, zoals de afdeling Geld, zijn slechts faciliterend: zorgmedewerkers en cliënten regelen zelf de gepaste zorg, met alles wat daarbij hoort. Zij hebben de verantwoordelijkheid.
  4. Kernwaarden van de organisatie zijn onder meer: eenvoud, vertrouwen, doen en verbinden. Dat alles zit in die relatie cliënt-medewerker. Deze manier van werken kan alleen succesvol zijn als dit intrinsiek bij alle medewerkers wordt gevoeld: blijf bij de bedoeling.
  5. Veel aandacht voor opleidingen.
  6. Externe en interne hindernissen om tot deze werkwijze te komen, worden zoveel mogelijk opgeruimd. Voorbeelden: JP van de Bent heeft slechts drie (!) protocollen en 40 richtlijnen, die mensen in staat stellen zaken te veranderen als er iets misloopt.
  7. Vastgoed aan de kant: de stichting huurt veel panden
  8. ARBO-richtlijnen: iedereen is zijn eigen ARBO-medewerker, denkt daarover na, net als kwaliteit en communicatie. Daar zijn geen afdelingen voor.
  9. HKZ ISO: mee gestopt. De stichting werkt volgens de bedoeling van dit instrument. De registraties zijn dienend aan het proces.
  10. Door genoeg georganiseerde medezeggenschap binnenkort afscheid van de Ondernemingsraad.
  11. AO-IC: doet de stichting niet aan mee. De regels zijn valide, dat toont de stichting aan in een gehele andere accountantsverklaring dan ‘normaal’.

De resultaten van dit alles: een heel hoge cliënt- en medewerkertevredenheid, effectief en efficiënt werken en uitstekende financiële resultaten.