Van ziekenzorg naar gezondheidscontinuum.

Philips is zich de afgelopen jaren volledig gaan richten op healthcare. Kimpen toont hoe snel de wereldbevolking groeit en hoe snel we wereldwijd ouder worden. In 2050 zullen acht van de tien kwetsbare ouderen wonen in low- and middle-income countries. Die veroudering legt een grote druk op de betaalbaarheid en beschikbaarheid van de benodigde zorg. Als we niets veranderen, stelt Kimpen, wordt dat onbetaalbaar.

Daarnaast komen er de komende decennia – mede door de veroudering – enorm veel welvaartsgerelateerde aandoeningen bij. Philips werkt vanuit een driedelig doel om hiermee om te gaan:

1. Een betere gezondheid voor de bevolking
2. Een betere zorg voor mensen
3. Lagere kosten door verbeteringen in de zorg
Philips sluit aan bij wereldwijde ontwikkelingen zoals digitalisering en het feit dat patiënten zich vaak al gedragen als consumenten, stelt Kimpen. Bij ziekte willen we zoveel mogelijk doorwerken, niet moeten wachten op de dokter en zoveel mogelijk zelf doen. Als dat zo is, hoe krijgen we dan de verandering naar value based healthcare voor elkaar? En hoe zorgen we ervoor dat zorg goedkoper wordt en naar de mensen toe komt? Dat is mogelijk als we zorg en het gedrag van patiënten gaan koppelen aan digitalisering. Dat is wat Philips doet. Dat is nieuw en daardoor soms moeilijk, en Philips heeft te maken met nieuwe concurrentie, zoals Apple, Google en start ups. Maar de kern is: de hardware van de zorg is de basis, en die moet worden gedigitaliseerd. Eigenlijk, stelt Kimpen, is dit de industrialisatie van zorg: zo goed en goedkoop mogelijke én gepersonificeerde zorg.

Waarom doen we dit nog niet?
De voordelen van de digitalisering en het dichter bij de patiënt brengen van zorg zijn groot: een patiënt kan 24/7 worden gevolgd, de patiënt staat centraal, patiënten en zorgverleners staan constant met elkaar in verbinding en het is echt waardetoevoegend. Kimpen geeft het voorbeeld van de patiënt die geregeld zelf zijn bloeddruk meet en de resultaten ervan digitaal opstuurt naar de dokter, die pas ingrijpt als er werkelijk iets aan de hand is. Waarom doen we dit eigenlijk nog niet, vraagt hij zich af. We gaan toch ook niet meer naar het reisbureau als we een reis willen boeken?
Kimpen geeft suggesties om die manier van werken te realiseren:
1. Ga samenwerken met de industrie, patiënten en partners; dwars door de silo’s heen.
2. Focus nog meer op wat patiënten echt willen.
3. Wees bereid om na te denken over het opnieuw inrichten van zorgprocessen.
Ook Philips zelf is in een leerproces: “Wij luisteren naar onze klanten (burgers), naar u (bestuurders) en naar de dokters. Maar dat is ook voor Philips nieuw. Ook wij leren nu om dat te maken wat de klant werkelijk wil. Echt waarde toe te voegen.”

Continuous health
Voorwaarde voor die nieuwe zorg is dat data worden gedeeld. Het gebruik van data neemt weliswaar supersnel toe, maar het delen van data is nog bijna nergens goed geregeld. De obstakels daarvoor zijn per land verschillend: de perceptie van wat patiënten kunnen, is verschillend per land, daarnaast zijn er kosten verbonden aan het ontwikkelen van datasharing en trainingen en moet de regel- en wetgeving worden aangepast.
Toch blijft Philips inzetten op continuous health en personalized care door het digitaal verbinden van apparaten onderling en zorgverleners en patiënten met elkaar via apparaten over de silo’s en instituten heen. Digitale pathologie kan, stelt Kimpen, het werk van dokters optimaliseren en de foutmarge van 28% naar beneden brengen. Om te komen tot een echte ontzorging door digitalisering en personalized care, is het essentieel dat klanten en Philips exact weten wat de toegevoegde waarde wordt en vervolgens langdurige contracten met elkaar afsluiten.
Op vragen van deelnemers over de veiligheid van digitalisering, benadrukt Kimpen dat optimale beveiliging van de apparatuur altijd wordt meegewogen: we zitten heel dicht op cybersecurity. “Maar we weten allemaal ook dat zorginstellingen worden gehackt en zelfs gechanteerd met data. U moet u zich altijd afvragen hoe veilig uw gegevens zijn. Maar ook dat van uw partners. Misschien moeten we wel wat privé gaan opgeven voor betere zorg.”
De data, benadrukt Kimpen op een vraag, blijven altijd eigendom van de patiënt. Wel kunnen data anoniem worden gebruikt voor onderzoek om tot betere zorg te komen. Op de vraag hoe we tot één zorgplatform kunnen komen, antwoordt Kimpen: dat is niet zo moeilijk. Als jullie daartoe bereid zijn, stapt Philips er graag met iedere zorgpartner die zich meldt, in.